HTML

Botanic Road

Bár a cím másra utal, tűzhelytitkaimat készülök itt feltárni. Nem vagyok hivatásos szakács, csupán lelkes amatőr, aki a környezete megelégedésére alkot.

Gasztrobloggerek, akik hatással vannak rám

Utolsó kommentek

  • nem adok: Ág, azt üzenem a Zuradnak, hogy még vastagabb is lehetne a máz :), tőlem... Csodás volt, nyomtam h... (2011.01.24. 13:15) Mákos - citromos
  • Utolsó 20

Tököt Mindenkinek!

2009.11.13. 14:48 bot@nicro@d

Késő ősz van. Erről nekem nem csak a hideg, meg a nagykabát jut eszembe, hanem a sütőtök szezon! Csodás, ahogy a sárga hajócskák, sülő illata bejárja a lakást. Tipikus volt ez nálunk régebben, télelőn. Sajnos az utóbbi időben kikopott a szokás. Három héttel ezelőttig azt sem tudtam, hogy süssem meg a tököt (annak idején végfelhasználó voltam); biztosra vettem, hogy valami bonyolult eljárás eredménye az édes - krémes tökbél.
Azóta már úgy 10 kg tököt megettem magában, vagy sütöttem bele sütibe. Ez utóbbinak receptjét barátnőmtől kaptam. Végtelenül egyszerű elkészíteni, és higgyétek el, fantasztikus! Mint az egyszerű dolgok szoktak lenni...

Kicsit utánaolvastam a töknek, mert egyáltalán semmit nem tudtam róla. A whfoods.com -on olvastam a következőket:
A sütőtök őse a mai Guatemala és Mexikó vidékéről származik. 10 000 éve termesztik. Kezdetben a magjáért (mert kevés, keserű húsa volt), aztán ahogy meghódította egész Amerikát, kialakult több fajtája, már a fimon édes, vastag húsa számított.
Kolombusz Kristóf hozta magával Európába az Új Világból, sok más zöldséggel együtt, és a spanyolok ill. portugálok által terjedt el világszerte.
Az amerikai őslakosok a halottaik mellé temették, hogy ez legyen az elhunyt eledele utolsó útján.
 
Augusztustól márciusig terem (valószínűleg nem nálunk), de legjobb októberben és novemberben, főleg, ha a fagy kicsit megcsípi. Akár 6 hónapig is eltartható: száraz, sötét helyen, 10-15 fokos hőmérsékleten áttelel.
 
A sütőtök telis-tele van A- és C-vitaminnal, káliummal, rostokkal és mangámmal. Ráadásul kitűnő folsav, omega 3 zsírsav, tiamin, réz, B5 és B6 vitamin, valamint niacin forrás.
A férfiak egészségének őre - segít leküzdeni a prosztata megnagyobbodást.
Legfőbb tápanyaga, a béta-karotin, egy igen erős antioxidáns, mely a koleszterin szintet alacsonyan tartja, és csökkentheti a szívinfarktus és stroke lehetőségét.
Jó hatással van a vércukorszint normalizálására.
A sok-sok rost és a béta-karotin miatt csökkenti a vastagbél rák rizikóját.
A kálium lent tartja a vérnyomást.
A folsav rendkívül fontos szerepet játszik a magzat fejlődésben. Kivédhetők általa olyan születési rendellenességek, mint pl. nyitott gerinc, nyelőcső szűkület és elzáródás. Főleg a fogantatás előtt és az első trimeszterben ajánlott az emelt folsavbevitel.
A Kansas-i Állami Egyetem munkatársa, Richard Baybutt kutatásai azt az eredményt hozták, hogy sok légzőszervi megbetegedés A-vitamin hiányára vezethető vissza. Eszerint, ha A-vitaminban gazdag étrenden élünk, megőrizhetjük tüdőnk egészségét, még akkor is, ha dohányzunk.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
És jöjjön most az emlegetett sütirecept:
 
Hozzávalók
120 g  finomliszt,
120 g grahamliszt,
1 sütőpor,
1 kk só,
1 kk fahéj,
250 g méz,
250 g vaj,
250 g sült sütőtök,
4 tojás,
4 ek whisky.
 
Sütőt 180 fokra előmelegítem, és egy kuglóf formát kivajazok, lisztezek.
Először a liszteket mérem ki egy tálban, hozzáadom a sót, sütőport és a fahéjat.
Egy másik, nagytálban a szobahőmérsékletű vajat krémesre keverem a sütőtök béllel, Ehhez adom egyenként a tojásokat, majd a mézet és a whiskey-t.
A kapott masszára szitálom a lisztes keveréket, és könnyű gyors mozdulatokkal simára keverem.
Beleöntöm a formába, párszor a pulthoz ütöm, hogy a massza egyenletesen elterüljön (ezt a trükköt a tvpaprikás Bede Robi bácsitól lestem). Eztán 30 percet tölt a sütőben, mialatt a aranybarnára sül a teteje.

Éva barátnőm szerint frissen, langyosan mennyei, de még másnap is finom. Nos, az enyém soha nem éri meg a másnapot :)
Fogyasszátok almás-fahájas teával, vagy tejeskávéval!

Szólj hozzá!

Címkék: sütőtök

A bejegyzés trackback címe:

https://botanicroad.blog.hu/api/trackback/id/tr871522598

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása